Yrityksesi on media

Ennen yleisöjen tavoittaminen vaati jakelijoita yrityksen ja vastaanottajan väliin. Tänään mikä tahansa yritys voi synnyttää vuoropuhelua suoraan yleisönsä kanssa. Näin ollen yritys itsessään on media, eikä jakelija. Samaan aikaan klassinen organisaatioviestintä on menettänyt tehonsa.

Käsi ylös, kuinka moni ohittaa mainokset ohjelmien välissä, jos se teknisesti vain on mahdollista? Jopa ne, joiden työtä organisaatioviestintä on, nostavat kätensä. Julistaminen ei puhuttele enää ketään, eikä ainakaan synnytä vuoropuhelua. Katso teini-ikäistä ja hämmästy, mistä hän hakee tietonsa ja miten hän kommunikoi.

Muutoksen vauhti on ollut hurja ja kiihtyy yhä. Me havahduimme siihen, ettei tästä puhu kukaan: Yritys, joka herää medioittamiseen tänään, saa ilmaherruuden, mutta viiden vuoden päästä heräävä käy medioittamisella ankaraa puolustustaistelua. Tämä on epämiellyttävä totuus. Epämiellyttävää se on monesta muustakin syystä: pitäisi nopeasti oivalluttaa organisaationsa ja muuttaa jähmeitä toimintatapoja. Pitäisi rakentaa se yleisö ja sille pitäisi osata tuottaa relevanttia sisältöä jatkuvasti, synnyttää vuoropuheleva suhde, ennen kuin kilpailija ehtii. Ettei ajautuisi siihen puolustustaisteluun.

Tehdään pieni ajatusharjoitus. Mitäpä jos me olemme tällä julistuksellamme väärässä? Mitä jos markkinoiden murros yllättäen rauhoittuukin ja tapahtuu jotain sellaista, joka kääntää kehityskulun toiseen suuntaan? Silloinkin yritys, joka ryhtyy mediaksi, synnyttää oman yleisönsä ja pääsee mukaan vuoropuheluun. Kuuntelemaan, oppimaan asiakkaistaan, kehittymään ja vaikuttamaan. Synnyttämään keskustelua ja kysyntää niin asiakkaiden, henkilökunnan kuin tulevaisuuden työntekijöidenkin piirissä. Medioittamisen edut ovat tällöinkin suhteettoman suuret. Ja entäpä se toinen vaihtoehto: mitäpä jos olemme julistuksellamme oikeassa?

Onko sinun yrityksesi valmis muutokseen?

Tommi Turunen
Business Designer |
Brändikehitys ja medioittaminen

+358 40 7690604